Verkoopmemorandum, dit is wat u moet weten

Een verkoopmemorandum is ook wel de presentatie van uw onderneming, de eerste indruk die u achterlaat bij investeerders en potentiële kopers. Als ervaren insider in fusies en overnames weten wij precies waar uw verkoopmemorandum aan moet voldoen. In dit artikel leggen we het dan ook graag aan u uit.

Wat is een verkoopmemorandum

Een verkoopmemorandum is dus als het ware de brochure of presentatie van uw onderneming. Een goed verkoopmemorandum bevat precies de juiste informatie. Hiermee schetst u een beeld van de onderneming dat de nieuwsgierigheid van de andere partij prikkelt. Geef dus niet te veel informatie weg, maar geef de andere partij een reden om toe te happen.

Doel van het verkoopmemorandum

Een verkoopmemorandum heeft als doel om een potentiële koper voldoende inzicht te geven in uw onderneming en de waarde daarvan. Een investeerder of potentiële koper wil natuurlijk weten wat hij krijgt voor zijn geld. Door een verkoopmemorandum op te stellen helpt u de andere partij dus op weg.

Het verkoopmemorandum is meer dan een profielschets. Op basis van het verkoopmemorandum maakt de potentiële koper namelijk de afweging of dit een onderneming is die hij graag zou willen overnemen. Het biedt daarmee een uitgangspunt voor verder onderhandelingen.

Inhoud verkoopmemorandum

Alle informatie die wordt opgenomen in een verkoopmemorandum moet 100% betrouwbaar en accuraat zijn. Dat geldt ook voor de beschikbare cijfers uit het verleden en de prognose voor de nabije toekomst. Alle aspecten van uw onderneming worden beknopt geadresseerd. Bij het opstellen van een verkoopmemorandum moet u dus in ieder geval de volgende onderdelen meenemen:

  • Introductie;
  • Het management, de structuur en de cultuur;
  • Uw product / dienst;
  • Informatie over de markt;
  • De historie;
  • Financiële gegevens;
  • De actuele gang van zaken;
  • Overige informatie die van belang is.

Tot slot is een verkoopmemorandum niet compleet zonder een beschrijving over de reden waarom u de onderneming wilt verkopen. U kunt er ook voor kiezen om in het verkoopmemorandum direct een richtinggevende waardering van de onderneming op te nemen. Dit is echter niet verplicht.

Tip: Meer weten over het verkopen van bedrijven? Bekijk dan ons complete stappenplan.

Om een selectie te maken tussen serieus en minder serieus geïnteresseerde kopers doet u er verstandig aan om ook een geheimhoudingsverklaring aan uw verkoopmemorandum toe te voegen. Uw verkoopmemorandum bevat uiteraard veel gevoelige of betrouwbare informatie. Potentiële kopers zijn verplicht eerst de geheimhoudingsverklaring te tekenen voor zij uw verkoopmemorandum te zien krijgen.

Opstellen van een verkoopmemorandum

Ondanks dat u nu veel weet over het verkoopmemorandum, valt het opstellen ervan vaak tegen. Hulp of advies van een deskundige, onafhankelijke partij is in dit geval de juiste oplossing. Als ervaren insider in fusies en overnames helpen wij u dan ook graag bij het opstellen van uw persoonlijke verkoopmemorandum. Heeft u direct hulp nodig? Neem dan contact op via het onderstaande formulier. Wilt u liever nog meer informatie? Bekijk dan onze pagina over het opstellen van een verkoopmemorandum.

Vragen of interesse in begeleiding bij het opstellen van een verkoopmemorandum?

Heeft u vragen of wilt u nóg meer weten over het begrip: verkoopmemorandum? Neem dan gerust contact op met ons. Telefonisch zijn wij bereikbaar op: 06-21817831. Een e-mail kunt u sturen aan: tenthij@venturefirm.nl. Ook kunt u het onderstaande contactformulier invullen. Wij helpen u graag verder!

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Bekijk ook